Saturday, 27 February 2016

Demam Denggi Sembuh Dengan Nutriferon

Assalamualaikum dan selamat malam semua. kali ni dijah nak kongsi pasal DENGGI, VIRUS YANG MENIPU SISTEM IMUN, saya share dari FB DR Fyda Noh antara pengamal produk Shaklee dan sekaligus pengedar Shaklee. Dijah harap sedikit sebanyak sharing ini boleh membantu kita faham lebih terperinci mengenai denggi ini dan kenapa ia merbahaya. Di kawasan kampung dijah pun ada banyak kes dah dimana ramai anak-anak yang dapat demam denggi ni. Mari kita tambah ilmu mengenai demam denggi ni dan pastikan kawasan rumah sentiasa bersih jugak ya..ok jomm baca

Demam denggi walaupun disebabkan oleh virus dan boleh sembuh sendiri tanpa apa-apa ubat, tapi komplikasinya yang boleh membawa maut menyebabkan demam denggi menjadi penyakit yang diberi perhatian khusus oleh pihak kesihatan.

Denggi adalah penyakit berjangkit yang disebarkan oleh nyamuk Aedes. Walaupun tidak berjangkit secara terus daripada orang ke orang, tapi tak mustahil 1 rumah boleh dijangkiti demam denggi.

demam denggi sembuh

Apa yang berlaku jika diserang virus denggi?

Apabila virus denggi masuk dalam badan, ia akan menjangkiti sel-sel termasuk sel imun badan. Sel imun pertama yang dijangkiti dipanggil Langerhan cell yang berada dekat dengan kulit. Denggi melepaskan RNAnya ke dalam sel tersebut dan menukar struktur sel yang dijangkiti supaya kehadirannya sebagai 'musuh' tidak disedari, sebaliknya sel-sel imun akan melekat antara 1 sama lain.

Apabila sel-sel yang dijangkiti oleh virus denggi bergerak dalam cecair limfatik, denggi akan mengambil kesempatan untuk menjangkiti sel lain, termasuk sel-sel dinding saluran darah sehingga menyebabkan kebocoran.

Tempoh pembiakan ini atau incubation period biasanya mengambil masa 4-7 hari walaupun boleh berlanjutan hingga 2 minggu. Ini memberi peluang virus denggi untuk menjadi banyak dalam
aliran darah & dipanggil viremia.

Fasa demam (febrile phase)

Pada peringkat ini seseorang akan mula menunjukkan simptom seperti demam panas yang boleh mencapai suhu 38-40 darjah, batuk selsema dan sakit-sakit sendi, kurang selera makan & mungkin muntah-muntah.

Tempoh demam ini berlanjutan dalam 4-6 hari dan tiba-tiba pesakit demam denggi akan berasa sihat. Fasa ini dipanggil fasa kritikal & pada fasa ini bilangan virus denggi mula menurun.

(Kenapa kritikal? Itu saya ceritakan nanti, sekarang semangat nak cerita pasal sistem imun)

Kalau sel-sel imun dah dijangkiti dan dah mati, siapa yang bunuh virus denggi?
Rupanya badan kita ada lagi pertahanan lain iaitu protein yang dipanggil interferon. Interferon mampu merencatkan pembiakan virus. Sebenarnya interferon yang berlawan dengan virus denggi sehinggalah demam seseorang kebah.

Dua fungsi interferon ialah melawan virus on the spot dan mendorong penghasilan antibodi yang dapat mengenalpasti virus denggi dan menyingkirnya dari tubuh.

Kredit DR Fyda Noh

*************************************************************

Apa kaitan nutriferon dengan Interferon?

Jika anda baca ini sehingga habis, boleh temui jawapannya

Nutriferon = Interferon semulajadi

Apa itu interferon?

Interferon adalah bahan yang badan kita hasilkan bila kita diserang virus

Nama interferon itu sendiri diberi kerana sifat sel itu yang mampu menghentikan proses virus membiak dalam badan kita

Interferon mempengaruhi aktiviti B lymphocytes, jadi ia turut mempengaruhi proses penghasilan antibodi

Interferon juga mempengaruhi NK (natural killer cells), iaitu askar kecil dalam badan kita yang sangat penting fungsinya untuk melumpuhkan musuh.

Ayat mudah - jika badan kita mampu hasilkan interferon yg sempurna, kita kuat dan sukar jatuh sakit
jika badan kita kekurangan interferon, kita mudah kena jangkitan kuman, juga mudah kena kanser

bila saintis menemukan interferon ini, mereka sangat teruja kerana ia berpotensi untuk menyembuhkan banyak penyakit.

Sainitis cuba hasilkan interferon ini, dan ia ada dipasaran, dan harganya tersangat mahal. ia digunakan dalam penyakit yg melibatkan jangkitan virus seperti hepatitis B dan C dan lain lain
tetapi ubat yg dihasilkan ini juga ada banyak kesan sampingan yang menyebabkan doktor sangat berhati hati apabila menggunakan nya.

Jadi apa kaitan interferon ini dengan nutriferon shaklee?


Seorang pakar immunologist jepun, Dr. Yashuhiko Kojima akhirnya menemui ramuan dari tumbuh tunbuhan yang dapat bantu badan tingkatkan penghasilan interferon secara semulajadi

🍁kesimpulan : interferon ialah komponen utama yang badan perlu hasilkan untuk lawan virus dan kuman lain

🍁Nutriferon - bantu badan hasilkan lebih banyak inteferon bila diperlukan
rasanya ramai yang tahu ada banyak jenis jangkitan virus, yang biasanya doktor kata tidak perlu antibiotik tapi kena tunggu badan sendiri lawan kuman itu (ataupun kata mudah tiada ubat)
contohnya denggi, hfmd, dll
jadi badan lawan virus ini dengan hasilkan interferon!!!

🍁konsep ini mungkin agak kompleks nak faham dengan mudah tapi jika semua orang faham.. akan tahu betapa pentingnya interferon ini

🍁Ia juga amat penting untuk elakkan kancer kerana ia bantu badan kenal sel rosak dan hapuskan sel yang rosak...

Semua maklum demam denggi tiada ubat tetapi kita tidak dilarang mencari ikhtiar lain bukan, Oleh itu dijah amat berharap korang cuba dengan amalkan Nutriferon ni, ramai yang demam denggi pilih untuk mengambil nutriferon dan rata-rata ramai yang berjaya sembuh. Untuk dapatkan sekotak boleh terukan hubungi 

Hubungi Saya Khadijah Abdullah, 
FB Personal: Khadijahabd | ♥ ID 892674 ♥ | Call/SMS/WhatsApp :0138369536 ♥ | whiteponyyy@yahoo.com 

Bagi yang berada di kawasan Bintulu Sarawak dan Semporna Sabah atau di kawasan yang berdekatan boleh lah COD dan dapatkan dari saya Pengedar Shaklee Di Bintulu Sarawak dan Pengedar Shaklee di Semporna SabahStok sentiasa ADA untuk anda. Insya Allah servis TERBAIK hanya untuk anda. Khadijahbeautyshop hanya memberi yang terbaik untuk anda sekeluarga  

No comments:

Post a Comment